ВРУ планує продовжити мораторій на перевірки до кінця 2017 року

(коментар до проекту Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»)

У ЗМІ поширена інформація про те, що ВРУ подовжила мораторій на перевірки до кінця наступного року (хоча на офіційному сайті ВРУ цей законопроект ще з іншими датами дії), прийнявши в цілому законопроект № 3153.

Та чи це те, чого прагнуть підприємці в нашій країні?

Перше, на що слід звернути увагу в законопроекті, — перелік органів, на які дія цього Закону не поширюється. Їх у ст. 6 законопроекту названо аж 13 — 13 органів державного контролю, яких цей мораторій не стосується. Серед них ДФСУ, Держфінінспекція та Держспоживстандарт, НБУ та АМКУ. Тобто ті органи, присутність яких у житті підприємців подекуди винести майже неможливо.

Другим важливим моментом у цьому законопроекті є те, що й іншим органам державного контролю також дозволено проводити перевірки. Для цього у ст. 3 законопроекту навіть підстави зазначено:

  1. за погодженням Державної регуляторної служби (ДРС);

 

ВАЖЛИВО! Погодження ДРС має бути оприлюднено на її офіційному веб-сайті. Без такого оприлюднення проведення перевірки забороняється. Більше того, ст. 5 законопроекту навіть надає суб’єкту господарювання право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) для проведення перевірки, якщо перевіряючі не надають йому вказане погодження.

 

  1. за письмовою заявою суб’єкта господарювання (СГ) про здійснення перевірки за його бажанням;
  1. рішенням суду;
  1. у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю СГ.

Цей законопроект — вже не перша спроба «полегшити» життя українським підприємцям. В Україні вже можна писати історію мораторіїв на перевірку. Назвемо ті законодавчі акти, які сьогодні обмежують перевірки.

1. «Малодохідні» СГ  Відповідно до п. 3 розд. ІІ Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII (далі — Закон № 71) встановлено, що до кінця поточного 2016 року діє мораторій на перевірки контролюючими органами «малодохідних» юросіб та ФОП (СГ з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік). Мораторій поширюється на ДФСУ та її територіальні органи.

Названих СГ можна перевіряти лише:

  • за наявності дозволу Кабміну;
  • за заявкою самого СГ про проведення перевірки,
  • за рішенням суду,
  • згідно з вимогами КПКУ1.

1Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. № 4651-VI.

Крім того, дозволено перевіряти:

  • СГ, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари;
  • дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ,
  • платників ЄП груп 2 та 3 з питань застосування РРО (крім тих, хто встановив РРО завчасно).

2. Єдинники  Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.2012 р. № 4448-VI (далі — Закон № 4448) визначає особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо єдинників — неплатників ПДВ (як ФОП, так і юросіб), діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику. Він дозволяє органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам здійснювати лише певні заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності і, відповідно, забороняє здійснювати заходи котролю, не передбачені ним. Так, він дозволяє здійснювати перевірки стосовно СГ, віднесених до:

  1. незначного ступеня ризикупланові та позапланові, за додержанням санітарного законодавства, законодавства про працю, зайнятість (у тому числі зайнятість та працевлаштування інвалідів), про рекламу щодо реклами про вакансії (прийом на роботу), про загальнообов'язкове державне соцстрахування в частині призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення страхових виплат, надання соціальних послуг; органам захисту прав споживачів — позапланові перевірки за скаргами споживачів.
  1. середнього ступеня ризику — планові та позапланові перевірки органам ПФУ.

3. До наведених вище законів про мораторій на перевірки слід додати Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.2014 р. № 719-VІI (далі – Закон № 719), відповідно до ст. 31 якого здійснення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) протягом серпня-грудня 2014 року дозволялося «виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки». Так, на виконання ст. 31 Закону № 719 Кабмін постановою від 13.08.2014 р. № 408 затвердив Перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб — підприємців. Цей Перелік до цього часу є чинними, а отже, й питання ігнорування цього нормативного акта теж не таке вже й однозначне для контролюючих органів.

4. Зона АТО  Відповідно до Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1669-VII діє мораторій на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення АТО.

 

Олександр Єфімов, доцент кафедри цивільного та трудового права Київського національного економічного університету ім. В. Гетьмана, к.ю.н., керуючий партнер адвокатського об’єднання «Адвокатська фірма «Єфімов та Партнери», адвокат, аудитор